Program připravil lektor Ing. Petr Kadlec ze společnosti ACET ČR, z.s., která je součástí skupiny působící ve více než 20 zemích, a zabývá se programy prevence ve školách a pomocí v rozvojových zemích (Zimbabwe, Uganda, Filipíny).
První část programu byla seznamovací a pro mnohé i překvapivá. Žáci měli za úkol napsat na štítek svoje jméno a nakreslit tři symboly, které je charakterizují, co je baví a je jim blízké. Jedinou sociální sítí, která se objevila, byl Tik Tok. Dále převládaly knihy, zvířata a sport. S těmito informacemi dál pracoval i lektor.
Další část byla věnována netypickému úvodu do tématu a to důvěrou k horoskopům. Všichni dostali desky s vlastním horoskopem, který vypracoval lektor na základě jejich data narození, a měli posoudit, zda odpovídá jejich charakteristice. Při bodování se třída shodla, že byl přesný z více než poloviny (3,72 bodů z 5). Opravdu? Nakonec se zjistilo, že všichni měli stejný horoskop a víra dělá hodně :) Podstatou byl tzv. Forerův experiment. Pokračovalo se příběhem léčitele a čtením z ruky.
Následovalo seznámení s technikami chladného čtení a cíleného podvodu. Posledním tématem byly konspirační teorie. Lektor využil i svůj youtube kanál s konspirační teorií Titanik. Nehoda nebo pojistný podvod? Tady se žáci nachytat nenechali. Velmi dobře si vedli i při skupinové práci, kdy měli posuzovat pravdivost dalších teorií. Hodnotili věrohodnost zdroje, působení emocí a pravděpodobnost. Pravdy a nepravdy dokázali odlišit.
Mgr. Olga Doskočilová