Odpoledne s Andersenem ve 4. A

23. března 2024
Odpoledne s Andersenem ve 4. A

Ve čtvrtek 21. března strávilo 12 dětí ze třídy 4. A příjemné odpoledne a podvečer ve škole na akci na podporu čtenářských dovedností s názvem Odpoledne s Andersenem.

Protože je březen měsíc knihy a dovednost čtení s porozuměním považujeme za velmi důležitou nejen pro děti na naší škole, zařazujeme v tomto měsíci pro děti akce na podporu čtenářství s názvem Odpoledne s Andersenem. Ve třídě 4. A jsme tuto akci uskutečnili ve čtvrtek 21. března.

Sešli jsme se v 15 hodin v átriu školy a úvodní dvě aktivity propojovovaly dovednosti čtenářské s těmi sportovními, děti měly za úkol nejdříve najít 15 schovaných lístků s názvy pohádkových a filmových postav, zapsat si je a následně k nim doplnit jméno druhé postavy, která je ze stejného filmu či pohádky. Některé dvojice dětem problémy nečinily (např. Bob a Bobek, Bolek a Lolek, Shrek a Fiona ...), jiné ze starších českých klasických pohádek byly pro děti méně známé a obtížnější (Krakonoš a Trautenberk, Kubula a Kuba Kubikula, Horáček a Pažout ...).

Po úvodních čtenářsky sportovních aktivitách venku jsme se přemístili do naší třídy na čtenářskou dílnu, ve které se děti seznámily s hezkou a vtipnou knihou Aleny Kastnerové O líné babičce. Seznámení s touto knížkou jsme propojili také s povídáním o respektu a úctě ke starším lidem, seznámili jsme se s tajemným a tajným babiččiným škapulířem plným svérázných a vtipných přání, při jejich čtení jsme se skvěle pobavili a nasmáli se. Tato čtenářská dílna děti moc bavila a knížku si během chvíle téměř všichni oblíbili, a tak jsme se domluvili, že si ji nejpozději v 5. třídě společně ve škole přečteme.

Následující aktivita, kombinovaná čtenářská dílna, byla zaměřena na svou nejoblíbenější knížku, kterou si děti na Odpoledne s Andersenem do školy přinesly. Každý si mohl vybrat z následujících tří možností: Pracovní list s názvem Červená karta spočíval v tom, že měly děti ve své knížce vyhledat zápornou postavu a do velké červené karty této postavě napsat, co se mu (jí) na jeho či jejím chování nelíbí a za co bychom dané záporné postavě chtěli udělit červenou kartu. Četnější volbou této dílny bylo naopak zaměření na kladného hrdinu, kterému děti na další pracovní list psaly, co se jim na jeho chování líbí a za co by ho či jí chtěly pochválit. Vůbec nejoblíbenější pak byla třetí varianta, ve které do velkého mobilního telefonu na posledním pracovním listu každý napsal svému literárnímu hrdinovi SMSku s krátkým, ale důležitým vzkazem.

Příjemné odpoledne jsme v podvečer zakončili závěrečnou hrou opět venku v átriu, kdy bylo po celém átriu poschováno tentokrát 18 jmen známých spisovatelů (spisovatelek) a 18 kartiček s názvy jejich knížek a úkolem dětí bylo najít a zapsat si všech 36 kartiček a pospojovat jednotlivé autory s jejich známými díly. Ze školy jsme odcházeli večer už za tmy, ale s dobrou náladou, že jsme si naši třídní akci skvěle užili a že jsme se jen utvrdili v tom, že čtení může být velká zábava a dobrodružství, při kterém se můžeme také hodně nasmát. Stačí si jen vybrat vhodnou knížku ... 

Mgr. Jan Václavek

Fotogalerie