V návaznosti na přednášku finanční gramotnosti jsme v hodinách výchovy k občanství navázali na téma, kterému se přednáška ve druhé polovině věnovala. Počítání hypotéky bylo pro některé oříšek, a proto jsme to vzali ještě z jiného konce. Od teorie k praxi.
Využili jsme volné učebny informatiky a žáci dostali úkol. Probudili se o 15 let starší a zvažovali pořízení vlastní nemovitosti. Dle vlastních představ a nároků na bydlení začali prozkoumávat aktuální situaci na trhu nemovitostí. Cílem bylo zjistit, jaká je nabídka, stav nemovitostí a jejich cenová dostupnost. S údivem pak komentovali rozdíl mezi Prahou, Ústeckým a Pardubickým krajem či jinými regiony, které si libovolně zvolili. Největším překvapením bylo, že za stejné finance se pořídí srovnatelný byt v Čechách i italském Miláně.
Na základě pořizovací ceny si pomocí hypoteční kalkulačky spočítali, kolik by činila nyní měsíční splátka hypotéky. Prozřením bylo, že např. nádherný dům převyšující značně částku 12 milionů je s velmi vysokou splátkou nereálný. Z toho jsme se odrazili a další otázka zněla, kolik je z jejich pohledu možné splácet a pomocí posuvné lišty a reálnější měsíční splátky se dostali na cenu, za jakou mají nemovisost hledat.
Toto téma bylo zařazeno tak, aby se propojila finanční gramotnost, digitální gramotnost a zodpovědné postavení se této generace na vlastní nohy. Držme jim palce!
Mgr. Alena Srkalová