Před vánočními prázdninami se v osmých a devátých třídách uskutečnil program připravený studentským spolkem při Masarykově univerzitě v Brně. Program probíhal v rámci skupinové práce ve třídách i tzv. kyberptostoru. Žáci pracovali i na chromeboocích, kterými naše škola doplnila vybavení v rámci posilování digitálních kompetencí žáků.
Na žáky čekalo pět úkolů, díky kterým poznali, jak se dá uniknout dezinformacím. Zdokonalili se v objektivní práci s textem, poznali techniky, kterými se dají odhalit zmanipulované fotografie. Hra pokračovala rozpoznáním manipulativních titulků. Nezapomnělo se ani na ověřování informací a práci s emocemi.
V osmých třídách tento program navazoval na projekt Cizinci a média, který realizovalo centrum Europe Direct Pardubice. Deváťáci se s ním seznámí v jarních měsících.
A jak tento program zaujal žáky a co nového se dozvěděli? Ocěňuji práci paní lektorky, byla milá a hodná. Musím si ověřovat i fotky, to jsem nevěděl. Bavila mne hra na počítači. Luštili jsme kód a vyhledávali na googlu. Vymýšleli jsme názvy k článkům, aby nebyly zavádějící. Dozvěděl jsem se, že v roce 2014 zemřelo více lidí při focení selfie než po útoku žraloka. Každý projekt byl jiný a něčím zábavný. Ten první byl víc o soutěžích a úkolech ve skupině. Bez počítače to bylo lepší.
Dnes se použití kyberprostoru nikdo nevyhneme, a proto je důležité naučit se s ním pracovat. Vnímat jeho hrozby i užitečnost sdílení a dostupnosti pravdivých informací a jejich ověřování.
Mgr. Olga Doskočilová